Finové a vůbec skandinávské národy jsou známé tím, že na Internetu sdílí docela dost multimediálního contentu (eufemisticky řečeno, někdo to nazývá jako sdílení a šíření warezu a porušování autorských práv filmových a nahrávacích společností). V jyvaskylské univerzitní síti je několik tisíc uživatelů na 10mbitovém lokálním ethernetu, je tu také lokální DC++ hub, na kterém lze najít několik terabytů filmů, dokumentů, seriálů, hudby, programů, her, atp. Zvláště v oblasti filmů a dokumentů tu lze najít poměrně zajímavé a často i raritní kousky. Takže jsem si pořídil 200 GB externí harddisk a dělám si sbírku filmů, která mám buď rád nebo bych rád viděl (harddisk mám necelý týden a už je plný, takže musím začít přebírat a třídit).

Včera v noci jsem si prohlížel, co má nasdíleno jeden polský student, který je tu také na Erasmu a zaujal mě tento titul: Lot nad kukulczym gniazdem. Je to zvláštní, stahovat si tento film od polského kluka přes akademickou síť finské univerzity. Forman patří mezi jednoho z mála Čechů, kterého v cizině poměrně znají (a když než přímo jeho jméno, tak téměř vždy alespoň nějaký film, který natočil). Jenže, je to vůbec ještě Čech? Je Kundera Čech? A co Škvorecký? A Baťa? Je Jan Pinkava (Pixar) Čech? Proč se musela většina Čechů, které lze považovat za významné, prosadit v cizině (buď úplně, jako Forman, nebo částečně, jako zmínění spisovatelé)? A neříkejte mi, že důvodem byl jen komunismus.

Nedávno byla v Krausově talkshow Uvolněte se, prosím Barbora Kodetová (dcera Jiřího Kodeta, jinak celkem nevýrazná česká herečka, hrála v Učiteli tance a v seriálu Redakce, který běží na Nově). Zajímavé ale je, že dostala vedlejší roli v zahraničním televizním miniseriálu Dune. Po této roli najednou opadl o Kodetovou zájem mezi českými režiséry (jak divadelními, tak televizními), přestala dostávat pracovní nabídky. Může to být tím, že je špatná herečka (nedokážu posoudit), ale může to být také něčím úplně jiným …

Přemýšlím také nad tím, proč se žádný český interpret neprosadil výrazně v zahraničí (napáda mě možná Muchow a EOST, ale to je podle mého názoru dost okrajový žánr). Naopak Skandinávie dala světu třeba Abbu, Roxette, Apokalypticu, HIM, … Přitom Finsko má polovinu obyvatel v porovnání s ČR, Švédsko je zhruba tak velké jako ČR.

Proč to tak je? Máte pro to nějaké vysvětlení?