Včera bylo 152. výročí narození mého nejoblíbenějšího malíře – Vincenta van Gogha. Výročí připomenul také vyhledáváč Google přeměnou svého loga na titulní stránce na post-impresionistickou variaci a la Vincetův obraz. Po kliknutí na logo se zobrazily výsledky na dotaz vincent van gogh.

Na prvním místě byla web VanGoghGallery, který vytváří kanaďan David Brooks. Web sleduji poměrně často od jeho začátků (rok 1996). Brooks odvedl za ta léta kus práce, shromáždil na webu reprodukce všech van Goghových maleb i kreseb, přeložil všechny Vincentovy dopisy bratrovi a zároveň mecénáši Theovi. Pokud vás zajíma pohnutý, ale zajímavý osud Vincenta van Gogha, doporučuji úžasnou knihu Lust for Life (Žízeň po životě) od Irvinga Stona (na motivy knihy byl natočen v roce 1953 stejnojmenný film s Kirkem Douglasem v hlavní roli, prý ho několikrát uváděla ČT, na DVD se v podstatě sehnat nedá, já jsem kdysi sehnal nějakou polopirátskou verzi v Hong Kongu).

Zajímalo mě, jak se projeví tato reklama na titulce Googlu na návštěvnosti Brooksova webu. Brooks má na vangoghgallery.com jednoduché počítadlo přístupů. Když jsem stránku zkoušel obnovovat, tak za zhruba dvě sekundy poskočilo počítadlo odhadem asi o 20 přístupů. Chtěl jsem vědět, kolik přístupů získal web díky Googlu za celý den (resp. za většinu dne, vzhledem k časovým pásmům mají teď v USA teprve (pod)večer). Na web.archive.org jsem si našel poslední otisk webu – z 2.února 2005. Na počítadle, které funguje od roku 1996, je údaj 7,7 miliónu přístupů. Z toho zatím nelze nic odvodit. V době psaní tohoto příspěvku je na počítadle číslo cca 10,7 miliónu (a ještě není konec dne). Netroufnu si odhadnout, kolik přístupů vygeneroval web za dva měsíce od posledního otisku v internetovém archivu, nemyslím si ale, že to bylo více než 500 000 přístupů.

Hrubým odhadem tedy odkázal Google za den 3 milióny návštěvníků na vangoghgallery.com, což jsou třeba 2/3 všech obyvatel Finska (vím, že je počítadlo velmi jednoduché a počítá každý přístup, ale je jen na titulní stránce a nemyslím si, že by ji větší množství návštěvníků reloadovalo nebo se na ní vracelo). Pokud bychom chtěli dosáhnout stejné množství návštěníků pomocí reklamní služby Google AdWords, stálo by to zhruba 4,8 milionů korun (ale trvalo nepoměrně déle). David Brooks má na webu affiliate reklamu na prodej plakátů, dnešní den by pro něj mohl být odměnou za osmileté snažení. Zaslouží si to!